[pdf-embedder url="https://www.shaharit.org.il/wp-content/uploads/2018/10/חינוך.pdf"]
תנאי ראשון לקידום מערכת חינוך עירונית היא עבודה רב ערוצית מותאמת ומוכוונת בין הארגונים והמערכות השונות הפועלות ומשפיעות במרחב. על מנת לפעול כך, יש להכיר את מערכי החינוך המרכזיים בישראל ואת אופי השחקנים והיחסים בין בעלי העניין המרכזיים.
מערכת החינוך בישראל סבוכה מאוד וכוללת מרחב עצום של מערכות משנה ארציות כמו: חינוך ממלכתי, ממלכתי דתי, עצמאי, חרדי, התיישבותי ולאחרונה אף רשתות לחינוך משלב דתי – חילוני. מערכות ארציות אלו שבסיסם שיוך אידאולוגי – קהילתי, מאופיינות בחלוקת משנה נוספת של שלבי החינוך הגילאי : גיל רך, יסודי, חט"ב ותיכונים (על יסודי) ומוסדות חינוך גבוה –
אוניברסיטאות, מכללות וישיבות.